First day in Lithuania…

6 september 2021 - Vilnius, Litouwen

De ochtend begon al vrij goed, hadden ze slechts 13 graden voor vandaag opgegeven, leek het al vrij snel een stuk warmer te zijn en vooral ook te blijven. 7 uur gaat de wekker (yup 6 uur jullie tijd), heerlijk de balkondeur opengezet, alvast een beetje sfeer in de ‘achtertuin’ van het hotel proeven (veel mensen zijn hier trouwens vroeg wakker) en 8 uur aan het ontbijt. Ach Beppie 5 over 8, want ik was zo heerlijk aan het tutten dat ik de tijd was vergeten hahahaha. Yup again een echte Beppie-actie!

Maar goed, het ontbijt, wat was dat heerlijk zeg! Een enorme keuze en echt wel heel veel gezonde dingen ook. Flink uitgebreid vooral en doet niks onder aan een Nederlands ontbijt in een hotel. Zelfs de koffie is best te pruimen. Dat de Boss prompt start met zure haring op zijn bord, brengt gelijk de misselijkheid van de vliegreis op mijn nuchtere maag weer naar boven, maar dat nemen we maar op de koop toe.

Wat ik gisteren vergeten was om te vertellen, we zitten in een hotel waar op dit moment allemaal sportteams verblijven die meedoen aan een Europees Kampioenschap. Het Europees Kampioenschap ‘Cross country’ voor dove mensen. Behalve dat we smakelijk hebben moeten lachen dat het voor ons wel heel goed is, omdat the Boss deze dagen kan schreeuwen wat ie wil (wij zijn het gewend en hij waardeert het wel dat we er de draak mee steken), maar anderen kunnen er flink van schrikken het geweld wat er uitkomt (en dan heeft Beppie nog niet eens d’r Rotterdamse muiltje opengetrokken hahahaha). Nu hoeven we ons niet te schamen, hoe fijn is dat!
Alle gekheid, maar wat is dat fascinerend zeg, de doventaal. En zo leuk om zoveel verschillende mensen uit verschillende landen te zien en ook hun manier van communiceren naar elkaar. Ik heb er bewondering voor! Stom genoeg is het wel heel fijn dat er in deze mega grote ruimte met toch aanzienlijk veel mensen, relatief weinig rumoer te horen is. Dat is dan toch wel weer wat fijner wakker worden. Btw, ik weet niet of jullie naar de foto’s hebben gekeken, maar morgen ga ik toch echt zingen onder de douche, want er staat vast niet voor niks: ‘Sing in the shower, because the acoustics make you sound great, baby’! Er is toch vrijwel niemand die zal komen klagen hihihihihi.

Afijn, weer terug naar vandaag, eerst even een rondje hotel op de begane grond en als snel voelen we ons helemaal thuis! Zoals een hoop van jullie weten hebben wij vanuit ons kantoor veel Litouwse arbeiders werken bij de Action in het distributiecentrum in Echt en wat denk je wat we zien… Action. Oké oké wel met de letters ‘satisf’ ervoor, maar we moesten toch wel lachen dat uitgerekend hier het woord al zo snel naar voren komt. Even snel een blik werpen in de sportzaal van het hotel, wellicht verbranden we met het kijken in de zaal ook alvast wat kilo’s en dat hebben we echt nodig… (OMG, dat hebben we trouwens echt nodig… Ik zei gisteren nog, we zullen de komende dagen niets tekort komen, nou dat klopt! Bohhhhhhh ik barst uit mijn voegen, terwijl ik dit zit te tikken, maar dat terzijde). Kort even terug naar de kamer en vervolgens aan de slag beneden in het restaurant. De sporters zijn vertrokken, dus het is gelukkig al een stuk rustiger en hoe heerlijk om je laptop open te klappen en gelijk de meiden te kunnen aanschouwen. En ook weleens leuk een andere werkplek dan op kantoor Roermond.

The Boss heeft een lunchafspraak buiten de deur, dus Hans en ik gaan richting de ‘collega’s’ van het recruitmentkantoor. We zijn uitgenodigd om alvast met Ieva & Dovilé, 2 dames waar we veel contact mee hebben, te gaan lunchen. Dus Restaurant Kinza wordt het, op loopafstand (yes gelukkig geen taxi nodig) en hoe fijn is het om na een enorme lange tijd de dames weer eens echt live te kunnen zien. Zoveel fijner dan altijd maar via de telefoon of Zoom/Teams (beeldbellen). Overigens hier in de Litouwen, moet je overal je vaccinatiebewijs laten zien om een restaurant te kunnen betreden. Heerlijk om tussen de middag Aziatisch te eten en ik laat me meenemen in de keuze van Dovilé, een heerlijke kipspies met rijst en groenten. Yummie! Maar wat een maaltijd al even na 12-en, na het behoorlijke uitgebreide ontbijt (morgen dus maar even wat minder gebruiken bij het ontbijt haha). Het restaurant is trouwens erg leuk ingericht, ik heb een foto van een aparte eetruimte toegevoegd in de foto’s. Echt heel leuk om te zien. Na de lunch (the Boss is inmiddels ook aangeschoven, omdat zijn afspraak niet door is gegaan) zijn we naar het grote kantoor van de Litouwse collega’s gegaan.
Vanwege Covid zijn er erg weinig mensen op kantoor, maar het is wel hartstikke leuk om eens te aanschouwen hoe groot het is en wat een enorm groot team hier normaal gesproken werkt.
De hele middag wordt er verder druk vergaderd, gespard en worden we ook hier weer verwend. Bagels worden geserveerd en heerlijke ‘Litouwse’ taart. Of het echt Litouws is weet ik niet, maar ik kende het niet. Een soort spijskoek, met walnoten en karamel/honing eroverheen. Jeetje wat lekker!! Jaaaaaaaaaaaaa ik weet het, m’n kilo’s… Nu even niet en nee zeggen is hartstikke onbeleefd, toch?

Aansluitend worden we vanuit het kantoor meegenomen door de grote baas van het Litouwse recruitmentkantoor naar een waanzinnig (ja echt) Peruaans restaurant. Gelegen in een wat drukker gedeelte van Vilnius, nabij het Parlementsgebouw. Ze hebben hier trouwens dezelfde bussen als in Arnhem rijden, leuk om et zien. Arnhem is bij ons de enige stad die volgens mij deze trolley bussen heeft, dus leuk om dat hier ook te zien. Maar goed, het restaurant, Pachamama is de naam van het restaurant (je weet maar nooit wie er van jullie nog eens naar de Litouwen gaat, dus vandaar deze naam, want het is echt een aanrader), we gaan op het terras zitten (ondanks dat het hier nog maar een 16 graden is schat ik) nabij de heaters met een prachtig uitzicht op een hele oude kerk. Een kerk die al meer dan 100 jaar leegstaat en 1 van de meer dan 100 kerken in Vilnius. Even voor jullie beeld, Vilnius is kleiner dan Rotterdam qua inwoners in ieder geval (Vilnius heeft ongeveer 532.000 inwoners en Rotterdam heeft er 623.000). En hoewel Rotterdam ook veel kerken heeft kan ik me niet herinneren/indenken dat hier meer dan 100 kerken staan, maar dan ook echt kerken hé, van die mooie statige gebouwen!

Ook hier moeten we ons weer ‘legitimeren’ met ons vaccinatiebewijs en geheel coronaproef, kunnen we op onze telefoon door een QR-code  te scannen het menu naar boven toveren op onze telefoons. Ik hoop echt niet dat dit de toekomst gaat worden hoor, gatver wat is dat toch een belachelijk ongezellig gezicht! Geef mij maar ouderwets een menukaart. We beginnen met wat voorafjes en een lekker wijntje. Een waanzinnig lekker hoofdgerecht en ls toetje eten we lekker wat verschillende dingetjes, waar zelfs churros bijzitten jammie jammie!

Tja en of het lekker was… Bah bah ik ben nog aan het bijkomen van het enorme lekkere eten en de hoeveelheid. Een kleine uitdaging heb ik wel, want ik ben een buik-/zijslaper, maar dat is echt wel even een dingetje nu hahahahaha. Ach het is wat het is en gelukkig ben ik zo moe, dat ik na het plaatsen van deze update vast als een blok in slaap zal vallen! Maar natuurlijk niet voor ik Huippie even gesproken heb (al ben ik erg vermoeid en zal er weinig boeh of bah meer uitkomen).

Morgen weer een nieuwe dag, een bordje minder bij het ontbijt, nee zeggen en onbeleefd doen tegen alles wat ik aangeboden krijg en een dagje op kantoor bij de Litouwse collega’s en aansluitend gaan we naar een restaurant in ‘the old town’ van Vilnius. Ik ben erg benieuwd!

Voor nu welterusten lieve  allemaal en tot het volgende verslag xxxx

Ps. foto's staan er ook weer bij, in het fotogedeelte!

1. Evert en Renée:
    6 september 2021
    Lieve Debz. Wat een verhaal alweer. Zo maak je nog eens wat mee. Helaas zijn ze opgehouden met de WW in Alphen. Althans zo ziet het er uit. Dus weer lid worden zit er niet in.hahaha. Nee hoor…..Lekker van genieten hoor! Er is altijd nog een online versie. 😬🤪🤣Wel leuk wat je allemaal meemaakt.
    Ik geniet van de verhalen. So keep them coming. Ik kijk er naar uit! Dikke kus en slaap lekker vanuit Zuid-Limburg🙋‍♀️👋🏻💋